Het opladen van een elektrische auto is een van de grootste obstakels voor de acceptatie van elektrisch rijden. Niemand heeft zin om uren te wachten op een volle lading, dan wel een half uur te wachten bij de snellader om weer een stukje verder te komen.

Het vinden van oplossingen om accu’s sneller te kunnen laden, is dan ook iets waar meerdere partijen hard aan werken.

Als we het Britse Nyobolt mogen geloven, kun je vanaf volgend jaar binnen 6 minuten een elektrische auto volledig opladen, mits het voertuig met de techniek van deze startup is uitgerust.

Het aparte hieraan is dat Nyobolt geen grafeen-batterijen of solid state-batterijen gebruikt, maar simpelweg leunt op wat we al kennen: de oude vertrouwde lithium-ion batterijen.

Met enkele aanpassingen wordt niet alleen de laadsnelheid flink opgeschroefd, maar gaan accu’s ook langer mee en vertonen ze minder slijtage, claimt Nyobolt.

Accu elektrische auto sneller laden

Maar hoe werkt dit dan? Daarvoor moeten we eerst kijken naar wat er niet soepel verloopt in een lithium-batterij. Die worden vrij warm bij het op- en ontladen en de efficiëntie kan nog beter.

Volgens Nyobolt komen deze problemen voornamelijk voort uit de ionen die tijdens het verplaatsen van anode naar cathode, en andersom, met elkaar in botsing komen. Ook hebben ze de neiging om zich op te stapelen bij de polen, waardoor deze minder gemakkelijk lading kunnen opnemen.

De oplossing klinkt even simpel als doeltreffend: de ionen in goede banen leiden zodat ze niet meer botsen en zich niet in groepjes verzamelen bij de polen. Nyobolt ontwikkelde hiervoor een speciaal rooster waardoor het de ionen efficiënt laat vloeien. Hierdoor kan de lithiumbatterij niet alleen efficiënter opladen, ook wordt hij minder warm, wat zorgt voor tragere slijtage (botsende ionen zorgen voor warmteontwikkeling).

In de praktijk betekent dit volgens de startup dat je een elektrische auto met een 35 kWh Nyobolt-batterij van volledig leeg, binnen 6 minuten tot 100 procent moet kunnen laden. En dat kan je 2.500 keer doen voordat er enige beduidende schade begint op te treden. De ontwikkelaars zeggen dat ze na dit aantal volledige laadcycli minder dan 15 procent degradatie zagen.

Daarnaast beweert de startup dat de technologie al klaar is voor productie en dat de start hiervan gepland staat voor begin volgend jaar. De eerste exemplaren van de batterijen waren afgelopen week te zien op het Goodwood Festival of Speed, waar Nyobolt het eerste prototype auto op basis van een Lotus Elise toonde. Deze heeft een accupakket van 35 kWh ingebouwd, waardoor hij volgens eigen zeggen een actieradius zo’n 250 tot 320 kilometer heeft.

Helaas ontbreken er in het hele verhaal van het bedrijf nog wel een aantal specifieke cijfers. Hierdoor blijft het een beetje gissen of Nyobolt de beloofde laadsnelheden echt waar kan maken.

Ook is het natuurlijk maar de vraag of de techniek met bestaande laadinfrastructuur werkt. Maar als Nyobolt de belofte waar kan maken en accu’s tegen een redelijke prijs in de markt kan zetten, neemt dat een aanzienlijke drempel weg voor de acceptatie van de elektrische auto. Voorlopig is het nog even: eerst zien...

LEES OOK: De solid state-batterij is de oplossing voor alle problemen rondom elektrisch rijden, maar wanneer komt-ie op de markt?